… aneb, co všechno bych měl umět, než půjdu do školy
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky zdatné a pohybově vyspělé
zachovávat správné držení těla
(postavit se rovně)
běhat, skákat, zvládat různé druhy lezení, překonávat překážky, pohybovat se v různém prostředí a terénu
(v lese, na sněhu, v písku atd.)
být přiměřeně obratné
(udržet rovnováhu na jedné noze, házet a chytat míč, jezdit na koloběžce, kole apod.)
být pohybově aktivní po delší dobu
(10 min. a více)
2. Dítě by mělo být samostatné v sebeobsluze
svléknout se, obléknout i obout
(zapnout a rozepnout zip a knoflíky, zavázat si tkaničky, obléknout si rukavice a čepici)
najíst se, nalít si nápoj, používat příbor, stolovat čistě
zvládat osobní hygienu
(používat kapesník, umýt a osušit si ruce, používat toaletní papír)
zvládat drobné úklidové práce
(posbírat a uklidit předměty a pomůcky na určené místo, připravit další pomůcky, srovnat hračky, uklidit po sobě odpadky apod.)
poznat si svoje věci a postarat se o ně
(udržovat v nich pořádek)
3. Dítě by mělo mít přiměřené jazykové a řečové dovednosti
vyslovovat správně všechny hlásky
mluvit ve větách, zformulovat otázku, vyprávět příběh, popsat situaci
mluvit většinou gramaticky správně
(užívat správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek)
rozumět většině slov a výrazů běžně používaných v jeho prostředí
mít přiměřenou slovní zásobu, umět pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
přirozeně a srozumitelně hovořit s dětmi i dospělými
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientacii
zacházet s předměty denní potřeby, hračkami i pomůckami
zvládat činnost s drobnějšími předměty
(drobné korálky, malé stavebnice)
správně držet tužku
vést stopu tužky, pastelu nebo štětce plynule, bez většího tlaku, vybarvovat bez přetahování
označit si svůj výkres značkou, písmenem, popř. zkoušet napsat celé jméno hůlkovým písmem
napodobit základní geometrické tvary
rozlišovat pravou a levou stranu
(může chybovat)
upřednostňovat užívání pravé nebo levé ruky při kreslení nebo v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
rozlišovat podstatné znaky předmětů
(barvy, tvary, pozadí atd.)
skládat obrázky z několika tvarů
nalézat rozdíly na dvou obrázcích, doplňovat detaily, postřehnout změny na obrázku i ve skutečnosti
rozlišovat zvuky
skládat slova z několika slabik, sluchově rozlišit na slabiky, rozeznávat počáteční hlásku ve slově, vytleskat slabiky ve slově
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické, myšlenkové a početní operace
ukazovat na prstech či předmětech počet, počítat na prstech, počítat po jedné, chápat, že číslovka vyjadřuje počet
vyjmenovat číselnou řadu a určit počet prvků minimálně v rozsahu do deseti
porovnat počet prvků
(určit, co je více a co méně)
rozpoznat odlišné tvary a tělesa
(kruhový, čtvercový atd.)
rozlišovat a porovnávat vlastnosti předmětů, nacházet společné a rozdílné znaky
třídit, řadit a seskupovat předměty podle daných vlastností
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou pozornost a paměť
udržovat soustředěnou pozornost na činnosti po dobu alespoň 10 – 15 minut
věnovat se i činnostem, které pro ně nejsou aktuálně zajímavé a které mu byly zadány
záměrně si pamatovat, co vidělo a prožilo, zážitky reprodukovat
znát říkadla, básničky a písničky
postupovat při činnostech podle pokynů
pracovat samostatně
8. Dítě by mělo být přiměřeně citově a sociálně vyspělé a samostatné
být po určitou část dne bez problémů odloučeno od rodičů
chovat se kontrolovaně, bez výrazných výkyvů v náladách
ovládat své pocity
(reagovat přiměřeně na drobný neúspěch, odložit přání na pozdější dobu, přizpůsobit se konkrétní činnosti nebo situaci)
znát základní společenská pravidla
(pozdravit, požádat, poděkovat, omluvit se)
navazovat kontakty s dětmi i dospělými
chovat se k dětem přátelsky, citlivě a ohleduplně
(dělit se o hračky, pomůcky, dobroty, rozdělit úkoly, být spravedlivý ve hře)
brát ohledy na druhé
dodržovat ve skupině daná a zažitá pravidla, řídit se pokyny
9. Dítě by mělo být schopno vnímat přiměřené kultruní projevy a projevovat se v tvořivých činnostech
pozorně naslouchat nebo sledovat se zájmem představení jemu určená
zúčastňovat se dětských zábavních akcí
vyprávět, co vidělo, slyšelo, určit co jej zaujalo
znát pohádky a příběhy, mít své oblíbené hrdiny, zajímat se o knihy a časopisy
znát písně, básně a říkadla, zpívat je a rytmizovat
kreslit, malovat, modelovat, tvořit
hrát tvořivé a námětové hry
10. Dítě by mělo být schopno se přiměřeně orientovat ve svém prostředí
vyznat se ve svém prostředí (doma, ve školce), spolehlivě se orientovat v blízkém okolí (vědět, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště apod.)
zvládat běžné praktické činnosti (vyřídit krátký vzkaz, říci si co potřebuje, ptát se na to, čemu nerozumí)
vědět, jak se má chovat (doma, ve školce, u lékaře, v čekárně, v obchodě, při setkání s neznámými lidmi)
uvědomovat si možná nebezpečí (znát základní pravidla silničního provozu)
mít základní poznatky o sobě, svém prostředí i okolním světě (znát části těla, některé orgány, vědět, kdo jsou členové rodiny, rozlišovat povolání)
mít základní povědomí o naší zemi (města, hory, jazyk) i o existenci jiných stát